Als medewerker bij de receptie en winkel van Ecomare heb ik de hele dag contact met bezoekers. We zijn ook het aanspreekpunt bij problemen. Bijvoorbeeld als een kind en begeleider elkaar kwijt zijn, bij verwondingen of een calamiteit. Daarom zijn wij allemaal opgeleid in BedrijfsHulpVerlening (BHV). Een belangrijke taak!

BHV
Toevallig heb ik een achtergrond in de zorg. Ik vind het erg leuk dat dit – zij het in beperkte mate – terugkomt in mijn werk bij Ecomare. We hebben een uitgebreide EHBO-koffer bij de receptie en daar maken we geregeld gebruik van. Meestal gaat het om een pleister, soms verwijderen we een teek of geven we een paracetamol. In de BHV-cursus leren we ingewikkelder zaken het hoofd te bieden.
Eerste hulp
Natuurlijk zijn de zorgprofessionals aan zet als iemand een serieus lichamelijk probleem heeft. Maar tot zij er zijn, is het de taak van de BHV’ers om te helpen. Bij een hartaanval telt tenslotte elke minuut. Er hangt dan ook een AED in onze hal en wij zijn getraind in het gebruik ervan. Ook hebben we icepacks, een rolstoel en zelfs een brancard in huis en kunnen we verbanden aanleggen.
Brand
Naast dat iemand lichamelijk letsel kan oplopen, kan er ook met het gebouw iets gebeuren. Er kan bijvoorbeeld brand uitbreken. Ook daar zijn we op getraind. We weten welke blusmiddelen we voor de verschillende soorten brand moeten kiezen en hoe we moeten handelen om iedereen veilig het gebouw uit te krijgen.
Coördinerende taak
Onder de mensen die BHV hebben, is een aantal aangesteld als coördinator. Ik ben daar één van. Als coördinator stuur je andere BHV’ers aan. Stel dat bijvoorbeeld het brandalarm afgaat. Op het meldingspaneel kunnen we dan zien waar de (vermeende) brand is. De coördinator stuurt mensen erheen, voor de veiligheid altijd met twee personen. Ondertussen houden we contact via de portofoon. Als er ontruimd moet worden stuurt de coördinator de BHV’ers in tweetallen naar alle ruimtes.
Geruststellend
Je hoopt je BHV-kennis niet nodig te hebben, maar het is wel prettig om te weten wat je moet doen als er onverhoopt iets gebeurt. Om onze kennis op peil te houden, trainen we jaarlijks; het ene jaar op zorg, het andere jaar op brand. Dit geldt ook voor onze collega’s die bij de vuurtoren en Museum Kaap Skil werken. Je kunt dus met een gerust hart op bezoek komen bij onze musea!